lauantai 11. tammikuuta 2014

Kotisivujen suunnittelusääntö #1 - Jakob's law


Palauta mieleen jonkun yrityksen kotisivut, jotka olivat mielestäsi vaikeat käyttää.

Pysähdy ja mieti minuutti, miksi pidit niitä vaikeina käyttää?

...

Ehkä vastasit jotain tähän suuntaa:
a. Et löytänyt yhteystietoja
b. Navigointi oli vaikeaa
c. Et löytänyt hakutoimintoa

Kotisivujen suunnittelijat ovat varmasti ajatelleet kokonaisuuden loogisesti läpi. Sitten toteuttaneet sivuston sen mukaan. Silti sinä pidit kotisivuja vaikeasti käytettävinä.

Mistä se johtuu?

Kotisivujen suunnittelusääntö #1 on käytettävyysguru Jakob Nielsenin kehittämä jo 2000-luvun alussa:
Kävijäsi viettää suurimman osan ajastaan toisilla kotisivuilla

Miten monella sivustolla sinä olet itse vieraillut viimeisen kuukauden aikana?
a. Yli 10?
b. Yli 50?
c. Yli 100?

Kuvitellaan, että 90 sivustolla 100:sta on yhteystiedot samassa paikassa kotisivuja. Mistä sinä lähdet etsimään yhteystietoja seuraavan kerran? Samasta paikasta tietenkin.

Kyllähän sinä löydät katsomattakin näppäimistöltäsi esim. F kirjaimen. Vaikka painikkeet eivät olisi mielestäsi loogisesti sijoitettu.

Kuvitellaan että Logitechin suunnittelija päättelee, että rivinvaihtopainike kannattaa siirtää vasempaan reunaan näppäimistöä.

Löytäisitkö sen? Varmasti.

Olisiko näppäimistö sinun mielestäsi helppokäyttöinen? Ei.

Ennenkuin pääset loistamaan erottuvalla viestilläsi sinun pitää ottaa huomioon kotisivujen suunnittelusääntö #1 (vinkki #6 / 101):
Suunnittele kotisivujesi runko Jakob Nielsenin lain mukaan:
"Kävijäsi viettää suurimman osan ajastaan toisilla kotisivuilla".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti